Retailová logistika stojí na prahu velkých změn

Retailová logistika se v současnosti potýká s mnoha nároky a problémy. Poptávka spotřebitelů klesá, nedostatkem pracovníků trpí logistika i prodejny a rostou požadavky na snižování skleníkových plynů a dosahování ESG cílů. Navíc se zvyšuje tlak na využívání elektrifikovaných vozidel a regulace měst a obcí komplikuje logistiku. Maloobchod se také nevyhne nákladným investicím do automatizace a robotizace. Retailová logistika čelí mnoha výzvám, které ji neusnadňují.

K tomuto tématu se vyjádřila i Jana Čožíková, Associate industriálního týmu v Savills:

Retailovou logistiku ovlivňují v mnoha ohledech spotřebitelské trendy. Jedná se především o digitalizaci v oblasti celého dodavatelsko-odběratelského řetězce, která se nevyhýbá zřejmě nikomu. Je nedílnou součástí logistiky již řadu let a její podíl v budoucnu poroste,“ říká Jana Čožíková, associate Industrial Agency ve společnosti Savills.

S rostoucí poptávkou spotřebitelů se zvyšují požadavky na rychlost, transparentnost celého systému a menší chybovost. „Zároveň dlouhodobý nedostatek kvalifikované pracovní síly, nutí firmy investovat nejen do digitalizace, ale také automatizace. To vše jde navíc ruku v ruce s vyššími požadavky na datová úložiště a zabezpečení,“ upozorňuje dále Jana Čožíková.

Dalším, velmi výrazným trendem je ekologická ekonomika a ESG. Kolísavé ceny energií a pohonných hmot v průběhu posledních 12 měsíců způsobily že společnosti se stále více zaměřují na výrobu energie z obnovitelných zdrojů a také na jejím skladování. Dokonce by se dalo říci, že to vnímají jako svou nejvyšší prioritu. To posunulo ESG na vyšší úroveň a „nakoplo“ tak naši společnost, aby se od ambicí posunula k činům. Firmy se snaží snižovat uhlíkovou stopu a zákazníci si čím dál tím víc uvědomují důležitost ochrany životního prostředí. Vyhledávají potom služby a produkty, které jsou k němu šetrnější.“

Celý článek si můžete přečíst na webu Systémy Logistiky zde.
Článek připravil: Stanislav D. Břeň
Zdroj: Systémy Logistiky