ANKETA: Jak se projevuje nearshoring v Česku

V Systémech Logistiky 211/2024 se zabývají tématem nearshoringu a na toto téma vytvořili anketu. Jak se nearshoring projevuje v oblasti logistiky a supply chainu přímo v Česku? Tuto otázku položili vybraným odborníkům.

Martin Baláž, Prologis:

Z pozice developera logistických nemovitostí pozorujeme tento trend zejména z hlediska vývoje poptávky po našich budovách ze strany mezinárodních či tuzemských firem, které plánují z Česka obsluhovat i zahraniční trhy. Takový vývoj přirozeně způsobuje růst cen pozemků a nájmů u nás, což samozřejmě do značné míry ovlivňuje plánování a investice developerů. Co se týče optimalizace provozů či investic do zvyšování efektivity a robotizace, myslím, že tyto trendy bychom pozorovali bez ohledu na nearshoring, protože velmi úzce souvisejí s náročným konkurenčním prostředím na trhu a přetrvávajícím nedostatkem pracovních sil. 


Ondřej Míček, Savills Czech Republic & Slovakia:

V Česku se nearshoring projevuje například poptávkou výrobních společností po průmyslových prostorech. V prvním čtvrtletí tohoto roku se výroba na celkovém objemu poptávky podílela z 52 procent, logistika byla druhá s 27 procenty. Pozitivním aspektem je také to, že výroba s sebou navíc přináší – oproti skladování – ve většině případů různou míru přidané hodnoty. 

 


Jitka Kocálová, Raben Logistics Czech Republic:

Nearshoring jako takový je z našeho pohledu vhodný zejména pro logistiku automobilových dílů, elektroniky a dalších produktů, které podléhají silné domácí regulaci a jsou náchylné k častějším výpadkům. 

 

 


Jiří Kristek, Cushman & Wakefield:

Pro realitní sektor tento trend znamená očekávaný nárůst poptávky po industriálních prostorech právě ze strany výrobců. V Česku se jejich podíl na celkovém objemu nájemců v posledních letech pohybuje zhruba mezi 30 a 40 procenty, nyní pravděpodobně bude růst. V rámci regionu je přitom pro Česko hlavním „konkurentem“ Polsko, jež je jeho největším industriálním trhem. Mimo region se úvahy o přesunu výroby obracejí k jihoevropským zemím s levnější pracovní silou, především Španělsku a Portugalsku, a geograficky blízkému Turecku a Maroku.

 


Tomáš Novotný, Concens Investments:

Myslím si, že velký důraz bude nyní kladen na možnost multimodální dostupnosti jednotlivých průmyslových areálů. Je nutné zajistit strategickou redundanci, a to se začíná projevovat i v poptávaných parametrech po nových developmentech. Česko je dlouhodobě na vysoké úrovni, co se týká kvalifikace pracovní síly. Nicméně zdrojů ubývá, a tak se domnívám, že se budeme muset soustředit i na prozatím méně klíčové lokality, kde je dostupnost pracovní síly ještě dostatečná a upustit od dlouhodobě protežovaných a zprofanovaných lokalit, abychom požadavek na pracovní sílu dokázali uspokojit. Opět to bude ale kompromis v kombinaci s dopravní dostupností. Podle mého názoru jsme na prahu vzniku konceptu, který se v Německu implementuje v bydlení, a to je princip 15 minut, kdy by mělo vše být dostupné do maximálně 15 minut cesty. Možná vzniknou nové strategické lokality, kde bude umístěno více klíčových investorů a jejich dodavatelské řetězce tak, aby s nadsázkou byl i v tomto případě splněn tento princip 15 minut.


Jakub Trnka, Raben Logistics Czech Republic:

V souvislosti s tím pozorujeme částečný odklon od asijských dodavatelů a předpokládáme, že tento trend bude pokračovat. Přesto asijské země v čele s Čínou budou určitě i nadále hrát důležitou roli ve světových dodavatelských řetězcích. Obchodní přepravu v poslední době narušovaly například útoky na námořní dopravu v Rudém moři ze strany Húthíů, které donutily automobilky Tesla a Volvo pozastavit část výroby v Evropě.

 

Celý článek si můžete přečíst zde.
Zdroj: systemlogistiky.cz
Autor ankety: Stanislav D. Břeň