Jak vybrat sklad či výrobní prostory
Pronájem krok za krokem: Jak vybrat sklad či výrobní prostory
Pronájem skladových a výrobních prostor představuje klíčový krok v rozvoji vaší společnosti. Výběr vhodné lokality, velikosti a dalších parametrů může být složitý, ale s naším osvědčeným přístupem vám pomůžeme učinit správná rozhodnutí. Pokud budete mít zájem, rádi vám pomůžeme s veškerými níže uvedenými kroky a jejich koordinací
1. Definujte požadavky a potřeby
Doporučujeme si najít jednu společnost, která vám poskytne odbornou podporu v procesu hledání skladových a výrobních prostor. Nebojte se obrátit na renomované společnosti, které vám poskytnou konzultaci i v souvisejících oblastech (jako je stavebně-technické poradenství atp.). Ne vždy menší společnost znamená nižší náklady, zejména v případě, kdy obvykle na českém trhu je provize hrazena pronajímateli, nikoliv nájemci. Od této fáze by vám s veškerými dalšími kroky měla pomoci vámi vybraná realitní společnost.
2. Vyberte si realitního partnera
Doporučujeme si najít společnost, která vám poskytne odbornou podporu v procesu hledání a pronájmu skladových a výrobních prostor. Nebojte se obrátit na renomované společnosti, které vám poskytnou dostatečnou podporu i v souvisejících oblastech (jako je stavebně technická podpora atp.). Ne vždy menší společnost znamená nižší náklady, zejména v případě, kdy obvykle na českém trhu je provize hrazena pronajímateli, nikoliv nájemci. Od této fáze by vám s veškerými dalšími kroky měla pomoci vaše vybraná realitní společnost.
3. Přehled trhu – zmapování možností
Je důležité komplexně zmapovat trh hned na začátku hledání. Bohužel nelze spoléhat pouze na webové servery, kde se setkáváme s tím, že online inzerce často obsahuje neplatné či neaktuální inzeráty. Pokud se obrátíte na realitní společnost (jako jsme my) – měla by vám předložit validní a ověřený přehled všech dostupných nabídek, který by měl odpovídat skutečnosti.
4. Osobní návštěva je k nezaplacení
Osobní prohlídka nemovitosti je klíčová, a to hned z několika důvodů. Hned zprvu vám poskytne lepší představu o skutečných rozměrech a uspořádání prostoru. Během prohlídky máte možnost lépe posoudit, zda se daný prostor hodí pro vaše podnikání. Dalším důležitým důvodem je také to, že máte možnost pronajímateli či makléři položit doplňující otázky a získáte tak další informace,, které mohou hrát důležitou roli v rozhodovacím procesu. Čím více informací o nemovitosti nashromáždíte, tím lepší pro vás bude rozhodování. Nepodceňujte důležitost osobní prohlídky.
5. Sestavte si shortlist
Prohlídky už máte za sebou? Nyní si vyberte pár nejlepších možností a sestavte si tzv. shortlist. Doporučujeme 3-4 varianty, abyste si rozhodování zbytečně nekomplikovali velkým počtem nabídek.
6. Zkuste zpracovat návrh dispozice
Před podpisem nájemní smlouvy je zásadní ověřit, zda je v dané lokalitě a konkrétních prostorách možné provozovat zamýšlenou činnost společnosti – ať už z hlediska územního plánu, kolaudace, nebo technických podmínek. V případě potřeby stavebních úprav, jako je například zvětšení kancelářské části, úprava nájezdových ramp, instalace příček či jiných zásahů do dispozice, je vhodné projednat s vlastníkem rozsah a cenu těchto úprav předem. Tyto náklady totiž zpravidla vstupují do celkového obchodního ujednání a mohou se promítnout do výše nájemného, délky smlouvy nebo jiných podmínek nabídky.
7. Nabídky – vyžádejte si Základní podmínky nájmu
Na nabídkové ceny v rámci inzerce nelze spoléhat. Důležitá je komplexní nabídka ze strany pronajímatele pro vaši společnost v podobě tzv. Základních podmínek nájmu – Heads of Terms. Ta obsahuje mimo výše nájmu i veškeré další parametry a komerční podmínky, které v konečném důsledku mají také dopad na náklady a celou transakci. Váš poradce vám pomůže s jejím získáním a dohlédne na to, že nabídka obsahuje všechno, co má.
8. Porovnání nabídek
Po důkladném posouzení je důležité finanční porovnání všech obdržených nabídek. Důležité je porovnat nejen nájemné a případné pobídky, ale také zohlednit a odhadnout náklady na přípravu prostor do odpovídajícího stavu, což v konečném důsledku je jeden z rozhodujících faktorů v rámci finančního plánování a porovnání. Rádi toto zpracujeme za vás. Vedle finančního porovnání je možné udělat i subjektivní nefinanční porovnání. Zde zužitkujete čas strávený na osobních prohlídkách a zvážíte výhody a nevýhody každého prostoru.
9. Vyjednání Základních podmínek nájmu
Poté, co máte kompletní informace a porovnané nabídky, teď je ten správný čas vyjednávat. Je však důležité se nesoustředit jen na cenu, ale i na další parametry, které v konečném důsledku mohou mít ještě větší dopad na celkovou výši nákladů. Co nevyjednáte v této fázi, během ladění vlastní nájemní smlouvy se již obtížně prosazuje.
10. Vyberte si nejlepší prostory a podepište HoTs
Poté, co vyjednáte hlavní podmínky, pečlivě si přečtěte veškeré podmínky a přílohy a nechte pronajímatele zkompletovat Základní podmínky nájmu (HoTs) do PDF . Ujistěte se, že všechny podmínky jsou jasně stanoveny a že máte plný přehled o svých povinnostech a právech. Následně, pokud jste rozhodnuti, podepište. Tento dokument je sice obvykle právně nezávazný, ale, platí, že parametry v něm uvedené už se v rámci nájemní smlouvy nemění.
11. Vyjednávejte s pronajímatelem nájemní smlouvu
Pronajímatel obvykle připraví návrh nájemní smlouvy na míru uzavřeným Základním podmínkám nájmu. Vyjednávejte detaily nájemní smlouvy, nejlépe za účasti zkušených expertů nebo přímo právníků. Mějte na paměti, že institucionální smlouvy na průmyslové prostory nejsou stejné jako ty na bydlení. Uzavřené základní podmínky nájmu by ve smlouvě měly být dodrženy, mělo by se tak převážně jednat o právní témata.
12. Uzavřete nájemní smlouvu
Pokud jste s pronajímatelem vyřešili všechny sporné body, zde už přichází na řadu uzavření nájemní smlouvy. Obvykle ji jako první podepisuje nájemce. Je důležité zkontrolovat zapracování původních základních podmínek nájmu, ale i všechny přílohy – zejména technické.
13. Předání a převzetí
Při předán prostor je nutné, v případě provedení stavebních úprav, revidovat případné vady a nedodělky, sepsat o tom příslušný protokol a dohlédnout na jejich nápravu.
